sunnuntai 3. maaliskuuta 2013

AIAIAIIII! Kyl ollu niin komia ilma tänään ja on kyl on aika komiat tj numerot kans: 17! 17... what!? Kaks kokonaista viikkoo ja muutama hassu päivä niin se oli sitte finito! Ei voi aika ollu menny näin nopeesti, wow. Mutta nyt itse asiaan :) Mummiki kysy jo et, et hei et oo kirjottanu piiiitkään aikaan :D Juu mä kyl kirjotan :P Oon vaan nautiskellu mun viikonloppuvapaista  niin täysillä että on vähä jääny, hups! Oon nyt pään sisällä tehny suunnitelmaa et mitä mä kirjotan ja hyvää matskua oon omasta mielestäni tulossa ja ihan huikeita juttuja on tapahtanu tässä viikkojen aikana. Tähän 3-4 viikkoon on mahtanu flunssailua ja kipeilyä TAAAS, koulutusta, yönyliharjotuksia, viimeiset väijyt ja vähän sumutin kokeiluja ;) Ite oon menny sellasel asenteella että loppu vedetään ihan yhtä kovalla sykkeellä kun aikasemminki, koska sitte on hieno kävellä porteista ulos ku on tienny että on tehny parhaansa ja vetäny täysillä!

Oon yleensä kipee tosi harvoin. Ennen inttiä en ees muista millo oon ollu viimeks kuumees, mut tuol oon ollu kuumees kahteen otteeseen, ei hyvä ei hyvä. Mut kun pääsen siviiliin niin en varmaan tuu koskaan enää kipeeks koska tuolla on altistunu ihan varmana kaiken maailman pöpöihin ja tauteihin. Toivon ainaki kovasti niin :D No, sillon ku ei haluis levätä niin sit vaa pitää. En oo mistään kauheen tärkeestä jääny onneks jääny täs intti aikana paitsi, mutta toi futis on kyl jääny ja pahasti. Futis on mulle niin henkeen ja vereen, melkein 12 vuotta pelannu ja kun ei ookkaa aina mahiksia päästä reeneihi niin tuntuu niin oudolta. Kyllä jonkun verran oon päässy käymään reneis, mutta aina ohjelma ei oo joustanu, on ollu leiril, kipeenä tai ei oo yksinkertasesti jaksanu lähtee. Ei siitkä olis ollu mitään hyötyä jos olisin kävelly riksun asemalle, kävelly mummille, hakenu kamata ja pyörän, pyöräilly hallille, pöyräilly takasin mummille ja jättäny kamat ja kävelly hämptonin asemalle ja sitte riksun asemalta takasin kassulle, niin jos on puolikuollu olo niin hyvä mennä sinne tolppien väliin ja näyttää ihan idiootilta :D Perjantai oli kyllä iha huikee päivä, koska ehdin hyvin junaan ja pääsin reeneihi pitkästä aikaa :P Oli sellane vire päällä että olisin voinu jäädä vaikka reenaa 21 jälkeenki. En malta oottaa et pääsen reenaa kunnol ja sitte alottaa kunnon pelit, jea ;) Tää viikko oli melkein pelkkää kertausta ja vanhojen asioiden muistelemista, et kävin yhtenä päivänä salilla vetämässä kahvakuula reenin ja lihaskuntoo ja toisena päivänä kävin juoksemassa postarin, että perjantai-iltana oli ihan hyvät olot ja kivat hapot lihaksissa :D mutta niin sen pitää ollakin, täysillä ja veren maku suussa, not giving up! Vaikka sanotaan, että intti on suomen kuntokoulu, mutta omasta mielestä mun kunto ei oo mitenkään noussu, tuntunu et laskenu jopa hieman. Tottunu kunnon pitkiin uniin ja omaan unirytmiin ja suhteuttaan sen reenin sen mukaan, mutta on saanu iha erilaista kestävyyttä kun on kantanu taisteluvarustusta monta päivää putkeen ja harjoteltu, harjoteltu ja harjoteltu. Nyt jos menis johonki body pumppiin niin ei olis varmaan niin paha, mutta jos pitäs juosta kauheen pitkiä lenkkejä, niin itellä ei oo pitkän matkan juoksut kauheen hyväs virees täl hetkel. Viha smurffien saunaefektin tuottamaan materiaaliin ei ole hävinny vieläkään mihkää :D ja ai että, kun voin mennä lenkille sit fudis-shorteis ja omassa hupparis, niin siit naatitaa! No okei, ei kellään tuu tällasta soijaa mikä mulle tulee ku mä liikun,,, paitsi mun äitille ja mulle<3

Sitte yks mun lemppari kokemuksista täällä: yönyliharjotus! Se oli siistiä ja en olis voinu kuvitellakaa et tehtäs jotain sellasta. Me tehtiin se viime viikon ma-ti iltana ja yönä. Olihan se outoo, ku aiksemmin siinä viiden aikoihin oli käyny suihkussa ja hengas tuvassa niin nyt oli taistelukamat päällä ja reenattiin jostain n. klo 18 aamu 06. Oltiin Riihimäellä ja tehtiin meidän perusjuttuja eli aketusta, henkilön kiinniottamista, etenemistä rakannetulla alueella. Oli hyvä, että päästiin pois meidän mukavuus alueelta missä ollaan harjotelu tosi pitkään, koska eihän kaikki paikat ja rakennukset oo samoja mitä meidän omalla kasarmilla. Kun hallitsee erilaisia paikkoja ja rakennuksia, niin sitä paremmin meidän hommat luistaa. Oli kyl hämärää tulla harjotuksen jälkeen kassulle ja alottaa henk.koht huolto ja nukkua kun muut vasta heräili ja alotti omat ohjelmansa. Meitsi kävi suihkus sit laitto nallen päälle ja unimaskin naamalle ja nukahdin heti! Oon koko elämäni nukkunu hyvin, mut tääl oon oppinu että voi nukahtaa ihan missä ja ihan millon vaan. Aikasemmin en oo juuri koskaan osannu nukkuu päikkäreitä, mutta tääl siitä on tullu mulle melkein harrastus. Vaikka nukahtaiski jo heti iltavahvarin jälkeen ennen kymmentä ja saa nukuttua melkein 8h, ja nukkuu joka ruokailun jälkeen ja vielä parin tunnin päikkärit päivällisen jälkeen siihen päälle, niin surprise: mua väsyttää siitä huolimatta :D! Kyllä mä pärjään 5-6h unilla mikä toimi lukiossa ihan ok:sti ja täällä on oppinu sen et pärjää ei millään unillaki jonkun aikaa. Mutta kyllä himassa pitää saada nukuttua ainaki puoleen päivään, c'mon! ;P

Tässä lopussa on ollu kyllä tosi monipuolista, mistä oon tykänny ja kouluttajat on kehitelly meille hyvää ohjelmaa. Ykskin viikko millon mulla ei ollu väijyä, niin mentiin tiistaina Parolaan reenaamaan parolalaisten spolleitten kans ja ne tuli sitten reenaaman meidän kans saman viikon torstaina. Oli ihan erilaista harjotella kun oli isompi porukka ja vastas sitä oikeeta määrää mikä noissa tehtävissä olis ihan oikeissa tilanteissa mukana. Paitsi että meidän vahvuus oli melkein tuplat parolaisiin verrattuna, koska niistä oli aika monet veksissä tai vapautustaistelijoita. Mun mielestä on hieno asia, että meidän omas joukkueessa porukka tsemppaa ja osallistutaan koulutuksiin ja vedetään ne kunnolla alusta loppuun. Koska mitä enemmän joukkue tekee yhessä, sitä paremmin sitä joukkueen tasoa ja toimintaa pystytää kehittään. Ja mun iskä sano mun mielestä fiksusti sillon ku hän valmensi mua, että joukkue on yhtä vahva kun sen heikoin pelaaja. Tottahan se on :) Ja ite oon ollu aina joukkue pelaaja ja se yhteishenki ja tsemppaus,,, niin sitä ei voita mikään. Tottakai, ihmiskemiat kruunaa kaiken lajissa kun lajissa ja harjoteltaessa ihan mitä vaan. Jos menee ns. vihkoon joku harjotus, niin sitte kelataan porukkal, et mikä meni vikaan, + ja - ja lähetää uudella meinigillä tekemään.

Väijytki on nyt sitte loppunu! Viime viikolla olin mun vakkariparin kans ke-pe väijyn, joka jäi viimeseks kerraks. Toisilla oli Santahaminan yönyliharjotus sillon, mihin olisin kyl kans halunnu lähtee, mutta Riihimäki harjotuksesta jäi hyvä maku :) Viimeset kierrot, portit ja levot. Tuntu niin oudolta, kun meidät tultiin päästään viimeseltä portilta, että tässäkö tää nyt sit oli. Syyskuusta asti meidän joukkueesta siel on aina ollu osa porukasta ja nyt sinne ei mee meistä enää ketää, vaan uudet alotti sen nyt viime perjantaina. Ei tunnu et siitä olis ees kauaa, kun olin siellä heti aluks sen 10 päivää putkeen ja nyt ei lähetäkää vartioryhmän kans päävartioon tai olla viikonloppua kiinni kassulla. Vartio oli jees, ite ainaki tykkäsin ja se oli vaihtelua normaaliin viikko-ohjelmaan. Ja jos oli paikat kipeenä niin siinä pääsi vähän lepuuttaan itteensä. Ja tuli siinä tehtyä tavallaan ns. sosiaalistaduunia, kun otettiin kasarmille vieraita vastaan ja opastettiin niitä eteenpäin. Tietyistä tapauksista jääny tosi hauskoja muistoja ja tietyt vieraat muistaa varmaan aina. Samoin muistan varmaan aina joka ikisen kasarmin rakennuksen ja sen numeron, et kaikkee sitä on oppinu! Sillon ku mulla oli toi viimenen väijy niin päästiin mun vartipartin kanssa kouluttamaan ja neuvomaan uusia tulevia sotilaspoliiseja kun ne oli harjottelemassa että miten portilla käyttäydytään ja toimitaan. Huomas, että osaa ja tietää ihan sairaan paljon asioita ja pysty sen asiosta kertoon vaikka mitä vinkkejä ja ohjeita. Ja sanoin, että kysykää ihan mitä vaan tulee mieleen et mä vastaan sit niin hyvin kun pystyn. Oli mukavaa toimia tollasena mentorina parina päivänä, et pääsi tän 9kk aikana kouluttamaanki vähäsen :)

Normaali ihminen ei välttämättä ota suoraa altistusta OC-sumuttimesta, mutta kun kuulin että siihen on mahis niin olin heti ensimmäisenä käsi pystyssä (ja olinkin sitte ainoo vapaaehtone että joo :D) Meitä oli minä ja meidän kaks spol-alikersanttii jotka otti ton altistuksen. Tulevat sotilaspoliisit seuras ja oli harjotellu sumutustekniikoita ja sumutuksen jälkeistä ensiavun antoo. Ja sitte tehtiin kolme demoo, jossa kouluttajat näytti että miltä sellanen oikea tilanne vois näyttää missä käytetään oc-sumutinta. Mua ennen meni alikersantit ja niitten naamat oli ihan oranssissa ja ne ei näyttäny olevan kauheen hyvässä hamessa. Itekki nauroin ku katoin sitä siitä sivulta, et ha ha ha,,, mutta sen jälkeen ku sain kolme suihkausta lärviin, niin siinä vaiheessa ei kyllä naurattanu yhtään! Sain ensin yhen suihkauksen ku kävelin pampun kanssa eteenpäin ja se ei tuntunu pahalta, mutta sitte tuli perään heti toinen ja kolmas niin siinä vaiheessa mun silmät oli tulessa ja heitin vaan sen patukan johonkin. Mun naama oli ihan oranssi, silmiä kirveli ja poltti ihan sietämättömästi, yskitti, tuntu ettei saanu henkee ku nenä vuosi ja naama oli tulessa. En nähny yhtään mistään mitään ja halusin vaan äkkiä pestä mun naaman ja silmät. Heti kun silmät avas niin sitä kirvelyn määrää,,, hyiii, sanotaanko että epämielyttävin ja hirvein tuntemus koko maailmassa ja mitä oon ikinä kokenu. Tuntu ettei se tunne helpottanu, mutta puolentoistatunnin kylmän suihkun jälkeen mun silmät ei punottanu ku vähän enään, naama ei tarvinnu koko ajan kylmää vettä ja henkiki kulki taas ihan normaalisti. Menin suihkuun vaa vaatteet päällä ja jäätävän kylmää vettä koko ajan kasvoille, silmiin ja kaulaan. Oltiin me kaikki kolme sitte iltapäivällä jo hengissä ja mukana kouluksissa :D Illalla tuli vielä pieni 'jälkihiki' niin sanotusti, mutta sekin meni ohi. Nää kaikki demot kuvattiin ja nähtiin ne videot, nauroin kyllä omalle videolle ja se näytti kyllä just siltä ku tuntu. Ja joku kysy siinä että no, tuntuuko hyvältä. Vastasin siinä vaa räkää ja kuolaa valuen että joo, tosi hyvältä tuntuu, aika chilistä tavaraa on joo :DD haha! Järisyttävä kokemus, en kyl kadu yhtään, mutta en sitä kyl uusiks tee sen tuntemuksen takia (UHH), että tää oli tässä ja mielenkiintonen kokemus kyllä, että on seki sitte koettu! Ja muistan ku meil oli n. puol vuotta sitte se altistus ja seki tuntu aika kamalalta niin ton tuntemuksen voi kerrata niinku 1000x verrattuna siihen että se tulee suoraan päin näköö!

Paljon on taas tapahtunu :) ens viikolla meillä on leiri missä reenataan ja harjotellaa sitte sitä seuraavan viikon loppusotaa varten. Tulee oleen kylmä, nälkä ja väsyny, mutta eiköhän se näillä aamuilla voiteta ;) Ja oon kyl jo reenannu tota unirytmin sekottamista, kun katoin viime yönä mun enon kans Ducksien pelin 03-06 ja nukuin tänään 14 päivällä että jes! Hyvä peli oli mutta meni sitte rankuilla häviimään, ei näin! No, tänään tulee varmaan uni hyvin ja huominen päivä sitte nukutaan ja ladataan akkuja viikon haasteita varten.

Nyt meen täästä naattimaan saunaan ja syömään hyvää kala-katkarapuvuokaa ennen ku riksun kasarmi kutsuu taas :) Kirjottelen sitte ens vknlp että millanen tokavika leiri meillä oli, tokavika... ja sitte on enää loppusota, MIETTIKÄÄ :D Huh,, mutta nyt mennään eteenpäin ja mennään eteenpäin...heh


Palaillaan taas,
xoxo, Isbe  :)<3


näillä fiiliksillä kohti leiriä ja ens viikkoo x) :




YEAH! nyt naatitaaaaaaan<3



2 kommenttia:

  1. Aaa jesjes kirjotit taas pitkästä aikaa!! :) Näit sun juttui on niin kiva lukea.

    VastaaPoista
  2. :) jees, näin tein! voi kiitos Venla! :> on taas paljon kerottavaa ku oli leiri täl viikol! kirjotan tänne taas heti kun mun pää toimii kunnolla :D koska on "hieman" unettomuutta ilmassa :D

    VastaaPoista